Teknik Mudah Tarik Trafik Ke Blog


Bagi anda seorang usahawan internet, blog adalah salah satu nadi promosi dan pemasaran perniagaan anda. Begitu juga dengan saya yang mana saya telah mula berblog secara serius sejak tahun 2005 lagi.

Bagi sesiapa yang tiada blog, mungkin anda perlu berfikir sekali lagi akan keperluannya. Namun jika ia tidak sesuai untuk anda, maka jangan lakukannya. Ini adalah pesan pakar blog. If you can’t, don’t do it. Sebab once anda berblog, anda perlu berblog untuk jangka masa yg panjang at least setahun dua.

Ok, itu hanya mukadimah.

Di sini, saya hanya ingin kongsikan satu tip sahaja mengenai cara mendapatkan trafik dengan cara yang mudah ke blog anda.

Caranya ialah dengan menggunakan email marketing. Selain menggunakan RSS, SEO dan sebagainya, email marketing adalah salah satu teknik yang berguna juga. Logiknya mudah iaitu:

“Tak semua pembaca blog akan selalu ke blog anda. Jadi, anda perlu remind mereka dengan contact melalui emel”.

Ada pembaca tetap walaupun mereka selalu ke blog anda, namun kadang-kadang disebabkan sibuk, mereka tidak sempat masuk ke blog anda tersebut. Jadi, jika ada sesuatu yang menarik di blog anda, hubungi mereka melalui emel.

Cara untuk hubungi mereka melalui emel ada dua cara:

1. Terangkan secara ringkas mengenai artikel yang menarik itu di dalam emel anda.

2. Senaraikan artikel-artikel yang menarik di blog itu ke dalam emel anda. Contohnya, “3 artikel menarik di blog SmartUsaha.com” atau, “[[firstname]], 4 Artikel Berguna Untuk Perniagaan Anda!”.

Ingat kembali logik yang saya nyatakan di atas, tak semua pembaca blog kita akan selalu ke blog kita. Jadi kemungkinan (bahkan pasti) mereka tidak sempat membaca artikel yang lepas tersebut. Jadi dengan compile beberapa artikel dan senaraikan di emel, mereka boleh membaca artikel tersebut satu-persatu.

Tak Ada List..

Jika tak ada mailing list, maka binalah. Sekarang ni, jangan tunggu untuk menggunakan servis berbayar seperti Aweber dan Getresponse jika memang anda tak mampu. Gunalah skrip free yang begitu banyak di Internet. Saya dulu pun mula-mula guna yang free juga. Jadi tak ada alasan di sini untuk mengaplikasikan teknik email marketing ini.

Saya rasa, itu sahaja tip yang sempat saya kongsikan pada kali ini.

Semoga bermanfaat.

1 Response to "Teknik Mudah Tarik Trafik Ke Blog"

  1. Unknown says:
    5 Mac 2011 pada 3:28 PG

    macam mana nak buat email list ye? saya berminat gak untung2 dapat la jugak trafik sikit.[18SX] Polis Rakam Pelacur dalam Keadaan TELANJANG BULAT!

Catat Ulasan

Bubbles 2

Google | Yahoo |

Followers